18. okt. 2011

TEN YEAR OLD THYLANE LENA-ROSE BLONDEAU











Den utrolig vakre franske Thylane er bare ti år gammel og allerede supermodel. Hun fikk stor oppmerksomhet da hun prydet franske Vogue med et smykke til tre millioner, høye heler og tung sminke. Bildene fikk stor oppmerksomhet i media, og kraftig kritikk fra redaktøren Chloe Angyal for feministing.com, som utalte at det både var upassende og skummelt og la en ti åring posere som en voksen modell ville gjort, og at andre kanskje kom til å betrakte henne med som å ha en voksen seksualitet. Foreldrene er Patrick Blondeau, tidligere fotballspiller, og den tidligere programlederen og motedesigneren Veronika Loubry.
Moren hevner at hun sørger for at datteren har en typisk normal barndom for en jente på hennes alder, og at hun har satt foten ned og nektet hele ti fimroller. Og hun vil ikke la sin datter avgjøre noe som helst før hun er femten år, og får bestemme om det er dette hun vil holde på med.

Det er delte meninger om en tiåring bør få lov til å bli stylet opp som en voksen supermodell og publisert i store magasiner. Noen mener det er med på å skape et usunt forbilde for små barn, som bør ha fokus på nettop det å være bare barn. Det blir kanskje litt feil? Hva mener dere?
Hun er i alle fall et av de vakreste barn jeg noen gang har sett, men burde kanskje fått noen år til før hun ble publisert i VOGUE!

12 kommentarer:

  1. Det er jo to problemstillinger er:
    For det første om det er greit at foreldrene pusher henne til å gjøre noe som hun i følge lovverket i alle fall ikke kan vite selv om hun vil eller ikke. Og så om hvorvidt det er greit å bruke barn som modeller i motebransjen.
    Til punkt en burde de fleste ta en titt på sine egne barn før de sier noe for VELDIG mange foreldre pusher barna sine til å drive med ting det er foreldrene som vil og ikke barna selv. Er det ett skille når dette ender med magasinforsider? Det synes ikke jeg. Hva med Williams-søstrene som ikke fikk noe annet enn tennisracketer til bursdag og jul fra de var 3? Er det noe mer etisk riktig? Og hvorfor blir det ikke like mye oppstyr av det? Fordi dette er motebransjen og alle VET jo at den er ond. Sarcasm intended.
    Spørsmål to er litt mer komplisert. Å bruke barn til å selge barneklær eller bleier eller såpe ser ikke ut til å være noe problem. Så de etiske spørsmålene kommer da med hvorvidt "high fashion" som hun tydeligvis driver med er automatisk seksualiserende. Og til den konklusjonen hopper veldig mange. Fashion=sex og derfor så er barnefashion lik barnesex. I grove trekk. Jeg er helt uenig i det. Men det er ett minefelt av fordommer jeg ikke orker å gå ut i fordi jeg ender opp med å tråkke feil hele tiden.
    Konklusjonen min er vel: hvorfor ikke? Hvis folk klarer å se forbi sine egne fordommer og pedofili-fobier og ser det for det det er nemlig markedsføring av produkter hvorfor skal det ha noe å si om modellen er 10 eller 20? Og hvordan hadde reaksjonen vært om disse bildene hadde fått stempelet kunst i stedet?

    SvarSlett
  2. For ung.no - helt klart.

    Se denne: http://www.youtube.com/watch?v=QSXDCMSlv_I
    (del 1-4 vel og merke). Ganske sykt hvordan de stakkars barna gradvis blir inkludert i denne sjuke kulturen vi har klart å skape.

    SvarSlett
  3. Ååååh, hun er bare fantastisk! Er jo for at barn skal være barn lengst mulig. Har en datter på 10 og hun er vel så opptatt av mote som oss voksne så tidene har forandret seg på få år. Jeg mener å huske at jeg var 10 når jeg var ti, men nå er jo 10 ca. 16 når det kommer til klær, har jeg inntrykk av :D Uansett: Jeg ville nok ikke latt min datter posere i VOUGE i denne alderen nei!

    SvarSlett
  4. Så vanvittig vakker!

    Det er vanskelig å si hva som er rett og ikke... Jeg synes faktisk at det er bedre at dette blir publisert i Vogue enn om det var i et blad for unge jenter. For når jeg var så liten hadde jeg ingen interesse eller påvirkning fra Vogue.. Det jeg synes er værst er om det blir press på unge jenter, og flere får dårlig selvbilde.

    Det er viktig at moren passer godt på i alle fall. - Og at livet hennes ellers er som en 10-årings liv burde være.

    SvarSlett
  5. Jeg syns det blir veldig feil. Pia Hysj skrev også et veldig bra innlegg om dette i dag: piahysj.com

    SvarSlett
  6. Hun er bare det nydeligste barnet jeg noen gang har sett!! Syntes ikke hun har noenting i et magasin å gjøre, så lenge hun bare er ti år!!

    SvarSlett
  7. Helt sykt spør du meg at en ti åring blir stæsjet opp som en voksen for så å bli publisert i et så stort magasin som Vogue.! Da ber man jo om kritikk mener jeg.

    J

    SvarSlett
  8. Herregud!!! Jeg Elsker den nye headeren diiin!!! Så jeg at jeg ELSKER DEN!!! Du er et Geni!

    SvarSlett
  9. fashiiondiaries : Taaaakk og du er en engel<3

    SvarSlett
  10. Et slikt vakkert barn bør ha foreldre som setter ned foten for en slik kynisk bransje som Motebranjen. Unnskyld at jeg sier det, men det er den!

    SvarSlett
  11. Anne Grethe18 oktober, 2011

    Syntes det blir helt feil at en ti åring blir publisert i Vogue, men det er min mening! Syntes meningen/konklusjonen til Magnus(over her) er helt vill:/
    Selvfølgelig har det noe å si om modellen er 10 eller 20 år. Om du er 20 har du kanskje lært å beskytte deg selv en smule mer enn det du har som tiåring. Godt at moren har satt foten ned når det gjalt videre tilbud:)

    SvarSlett
  12. Huff, utrolig vanskelig tema. Hun er jo helt klart for ung om du spør meg, men samtidig så er hun jo fantastisk vakker;)

    SvarSlett

TNX Sweetheart