10. juni 2011

MINMOTE DEBATT PROVOSERER

Etter at Min Mote for noen dager siden publiserte et innlegg med forsiden av coveret for Italienske Vogue Juni/11 med overskriften "tror ikke på suksess for formfulle modeller" Har debatten om de tre formfulle modellene på forsiden rast. Det kom ikke som noen overaskelese at høyest antall prosent ønsker å se fler modeller med former, og når det er sagt er jeg høyst enig i at former er flott.
MEN..Det som gjør meg fryktelig provosert er at så mange omtaler modellen på denne forsiden som normale, og "sånn man bør se ut" Unnskyld meg hvis dette er idealkroppen, da må jeg virkelig ty til feite osteburgere og sukkerholdige drikker resten av sommeren. For hvis man ser på forsiden, hva ser man da?
Tre vakre ansikter og normale kropper? Hvis man der i mot googler Tara Lynn og Candice Huffine ser man raskt at disse jentene er OVERVEKTIGE så det holder. Etter en utregning som er gjort viser at disse jentene har en BMI på mellom 25 og 29 som = Overvektig. Hvis målet med å få inn flere modeller med former, er og skape et sunnere syn på kvinners kroppsideal, er det da riktig å ertsatte de med overvektige modeller? Enten så deltar folk i debatten uten å ta googlet de, eller så går de ut i fra at disse har "litt former" og slenger seg med på debatten. 
Min Mote skrev i går at Min Mote lesere sier JA til former, ja ca 96%. Men hvor mange av de er det som liker overvektige kvinner? Tror helt ærlig ikke så mange. Overvekt og fedme er et stort problem i Norge, og vi ønsker å ha mer fokus på den sunne og friske livstil. Så hva med å få til en mellomting (Normalvektige/sunne og friske) slik som Minmote har klart. For meg så virker det som magasiner (spes.internasjonale) skal kjøre enten eller, noe som for min del er helt tragisk! Men når det er sagt virker det som den eneste grunnen til at sjefredaktørene godkjenner, er pga provokasjon, til tross for at de egentlig ikke liker det slik som (Franca Sozziani) for Italienske Vogue sa selv! 

Hva mener dere?

12 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig i at disse jentene på forsiden av Italienske Vogue er overvektige. Var faktisk ikke klar over det, fordi det er vanskelig å se på forsiden som er så manipulert,men googler man de ser man hvor store de er,og til og med de er jo manipulert! En ting er at man skal få veldig unge jenter til å ha et annerledes syn på vekt osv, men det er faktisk mye overspising også ja.."som du sier" !! Bra innlegg, med riktig fokus!

    SvarSlett
  2. Sara Destini10 juni, 2011

    Veldig bra skrevet Veronica. Selv om jeg er modell selv og nesten litt for tynn, så er jeg sunn og frisk. Det er mange tynne som har helsa i behold og selvfølgelig tilfeller av kraftige også, men det riktige ville vært om bransjen fikk frem normalvektige jenter med former uten og overdrive. Syntes også det er gjort en kraftig overdrivelse på Coveret her! Ikke bra

    SvarSlett
  3. Kjempe bra skrevet,nok et bra innlegg i debatten. Ser meg ganske enig nå at det er kanskje annen tilnærming man kanskje bør vurdere. Greit at de bildene er kanskje ikke ideal kroppen,og man skal helst finne en middelvei. Ikke fremme noe usunt å putte alt for overvektikge modeller på catwalken,men heller ikke putte alt for tynne modeller som ser usunne på catwalken. Kanskje ikke akkurat som på bildene du viser ovenfor jeg tenker på når jeg skriver innlegget på bloggen,men jenter som ser sunen ut,trener.
    Vogue sier kanskje noe som er sant,at kanskje ikke de alt for formfulle modellene har noe fremtiden. Men at de kanskje har banet frem veien for litt mer en size 0 størrelser,som går på catwalken.

    SvarSlett
  4. Det er nok ikke det debatten handler om, det er i alle fall ikke slik jeg har forstått det. Jeg har ikke sett noen som har sagt at dette er idealkroppen, men at de setter pris på å se annet enn den type kropp vi er vandt til å se.

    Jeg har skrevet et innlegg om dette, og der tar jeg til orde for å ha en mer mangfoldig fremstilling av kvinner. For vi må ikke stikke under en stol at den fremstillingen media har er ganske ensformig. Jeg mener at det ikke skal finnes en idealkropp, hvorfor er det slik at noen sier at vi skal se ut på en bestemt måte, kan ikke folk bare se ut som de har lyst til?

    Det er liksom så vanskelig å si hva som er rett og galt. Men den kvinnekroppen som alle ønsker seg, er den kroppen som media fremstiller, og da blir det på en måte det idealet som alle streber etter. Kanskje hvis media hadde en mer mangfoldig fremstilling, så ville folk være mer fornøyd med seg selv. Slik jeg ser det, så burde sunnhet være i fokus, og ikke kroppsform. Hvis media kunne vist kropper som er annerledes fra tynne modeller, men som likevel er sunne, så ville vi ikke hatt en ensformig ideal som alle vil passe inn i, vi ville kanskje være fornøyd mer fornøyd med oss selv.

    Så jeg sier: JA til en mer mangfoldig fremstilling av kvinner! Ikke gi oss et ideal som alle skal strebe etter å passe inn i.

    SvarSlett
  5. Hvis man skal ha "normalvektige" modeller og syltynne modeller... Kan man vel også ha overvektige modeller.

    SvarSlett
  6. Enig med luisafernandadelmar!

    SvarSlett
  7. Flott skrevet veronica. Jeg også mener det er tragisk at folk skriver det de skriver kun ved å ha sett forsidecoveret på dette magasinet.Overvekt og fedme er like grusomt som typ(anorexia) sykelig tynne modeller. Ikke bedre det! Feil fokus, ser ikke at folk ikke kan fatte det!

    SvarSlett
  8. Veldig bra innspill Veronica! Og som fotograf kan jeg vel også si at selv "normale" jenter fort kan se ekstra store ut på bilder. Men alt dreier seg om vilken "pose" fotografen (og modellen) vil ha frem. Det bildet du viser sist i innlegget kan jeg nesten garantere er manipulert i photoshop. Ikke som vi fotografer vanligvis gjør...justerer litt på noen "håndtak" her og der og kanskje "løfter" litt hvis posituren er noe uheldig. Nei...denne dama er gjort større enn hun egentlig er......det er et misforhold mellom lår og ansikt (les: resten også) Her tror jeg det er noen som er ute etter å provosere og det er vel og bra det. Men til syvende og sist er jeg enig med deg :) Store damer=helt greit. Overvektige modeller med masse valker....hva vil man oppnå med det?

    Ha en strålende natt :)

    SvarSlett
  9. Jeg er enig i mye av det du sier, men det er ikke sagt at alle formfullemodeller er overvektige. Alle kropper har forskjellige "anlegg" og forskjellige former, men fra den biologiske siden så skal damer ha "litt ekstra" på kroppen fordi vi er ment til å bære barn. Det er det jeg mener disse damene på bilde er et symbol på, og ikke at man skal se akkurat sånn ut.

    SvarSlett
  10. Bra innlegg, fordi om jeg er veldig uenig med deg. BMI er tull i mine øyne. I følge min er jeg sykelig overvektig, siden jeg er lav, men jeg har aldri hatt noen fysiske plager eller problemer. Disse damene og bladene viser at man er vakker uansett. Man trenger ikke å være tynne uten formen, eller tynne med litt former for å kunne pryde forsiden.

    Det er så utrolig mange med dårlig selvtillit, inkludert meg, som sliter i dag! Vi trenger disse bildene, vi trenger noen å se opp til. Noen som forteller oss at vi er vakre, og kan gjøre akkurat som alle andre "normale" mennesker kan. Jeg føler at du på en måte diskriminerer oss som er, som du sier, overvektige. Men, det er dine meninger, og det respekterer jeg fullt og helt!

    Ble bare litt satt ut av å lese dette. Første gang jeg har sett et slikt syn på denne debatten.

    SvarSlett
  11. Viktoria Marie: BMI er egentlig ikke tull. Da den viser bare hvor man kan ligge i mellom hvis du skjønner. Jeg f.eks er 1,73 høy..og kan veie mellom 58 og 72, Da har jeg egentlig ganske mye å forholde meg til,og når jeg tenker over det så var jeg ikke serlig pen da jeg veide 56. Ansiktet mitt var innhulet og jeg syntes jeg var for tynn. Selv om to av mine nermeste venninner er like høye å veier 52(og trives med det) Syntes jeg det er for tynt. Jeg har også veid 72kg. Da følte jeg meg rett og slett uflatterende, hadde ganske stor mage,og veldig kraftige lår. Men var fortsatt ikke overvektig. Og grunnen til at jeg veide såpass var pga all den usunne maten og godisen og brusen jeg proppet i meg ink.minimalt med trening! Jeg har gått litt opp og ned de siste årene, men klart å holde en relativ stabil vekt fordi jeg nå spiser bare sunt, selv om jeg unner meg sjokolade en gang i blandt..grillmat og øl hører jo sommeren til,men det gjelder å passe på! Jeg har ALLTID slitt med dårlig selvtillitt, og hatt tidligere Bulemi i fem år,som nesten holdt på å ødelegge livet mitt, så jeg er ikke den som slenger ut av meg ting, hvis det ikke har et saklig budskap!

    Jeg mener fortsatt at modeller med litt former burde pryde forsiden. PGA at det er feil fokus å ha overvektige modeller der,som har spist kun usunt for å legge på seg. Disse modellene har vært sykt tynne før,og kan umulig ha havnet der de er nå ved å trene og spise sundt. Så det blir et alvorlig feil fokus,som heller ikke er bra for unge jenter som vokser opp,på samme måte som beinrangler. Selvfølgelig kan ikke alle for at de er store, pga en eller annen sykdom,men snakker om flertallet/usunne(overvektige) kvinner gennerelt!!

    SvarSlett
  12. Lite visste jeg at din bakgrunn var dette. Stor respekt, og du har vært flink! Skulle ønske dette hadde funket for meg og. BMI syntes jeg fortsatt er litt tull, i og med at min viser så mye som den gjør. Og jeg er ikke sykelig overvektig, det veit jeg.

    Men det er jo ikke alle som gjør sånn som du beskriver. Er helt enig i at det ikke blir riktig når man spiser seg stor med vilje, det blir helt feil! Men de som er det, på en "naturlig" måte derimot, dem vil jeg ha flere av. Men jo, jeg er helt enig i det du skriver :-)

    SvarSlett

TNX Sweetheart