20. juni 2011

MOTEKONSULENT



Et halvt år har gått, og jeg har snart avsluttet min Motekonsulent utdanning på utdanningshuset i Oslo.
Det har vært et utrolig lærerikt år, og ikke bare har jeg oppdaget ukjente sider ved meg selv, men jeg har også fått et mye sterkere inntrykk av hvordan Motebransjen faktisk fungerer inne i fra, og ut. Jeg har blitt kjent med noen fantastiske mennesker, hatt det veldig gøy, samtidig skaffet meg enda fler kontakter som er viktige for fremtiden min.
Utdanningshuset er opptatt av å utvikle motekonsulenter teoretisk, teknisk og praktiske ferdigheter, samt utrykke seg visuellt, holde foredrag etc. Vil du inn i Motebransjen, men er usikker på hva du vil satse på innenfor bransjen, er denne utdanningen helt ypperlig for deg som vil få en fot innenfor, eller har det allerede slik som meg.

Hva lærer man?  Når jeg startet på skolen, tenkte jeg at jeg kunne det meste om de fleste designere og mote gennerelt, men det jeg ikke tenkte på ,var hvor utrolig stort spekter Motehistorien egentlig omhandler. Du lærer eldre motehistorie og nyere motehistorie, får besøke museumer, pr.byråer og agenturer. Motehistorie er en veldig viktig del å kunne enten du vil jobbe som stylist eller i et magasin.











 
Du kan velge mellom å gå på dagen eller kvelden. Du kan ta utdanningen over et halv år( intensivt) eller over et år. Et halv år kan være veldig stressende, da det går i ett med hjemmelekser og skoleting, men samtidig får du virkelig kjent på hvordan det faktisk er i Motebransjen. Det er hektisk, og IKKE mye fritid, hvis man ønsker å gjøre det bra.
En av de tingene jeg likte aller minst, men til slutt endte opp med et positivt syn på,var Mote illustrasjon. Vi fikk i oppgave å designe vår egen kolleksjon (illustrere) ut i fra å finne inspirasjon fra kjente illustratører, finne vår egen muse osv. Jeg har tegnet skisser (kroki) mye før, men det er ganske mange år siden..
og jeg tegnet og jeg tegnet til jeg holdt på å sprekke.
Etter kanskje 400 skisser, endte jeg opp med å finne mitt EGET visuelle utrykk ,og en flott mappe med 12 egne tegninger av blekk og akryl.
Man får faktisk til alt,bare man jobber hardt for det.










 
Du lærer å lage Mood Board / som de fleste stylister lager før en Shoot, for å vise Fotograf, Makeupartist, hår, modeller hva man har tenkt.
(Bildet over er et Mood Board for et butikk konsept i markedsføring som er ett av fagene man har)
Jeg har i løpet av dette halve året hatt tre Fotoshoots, i sammarbeid med både makeupartistskolen og Nordic people, Solveij Selj og stylist Margrethe Gilboe. Og blitt vurdert av en jurie bestående av kjente fotografer og stylister + Silje fra minmote.

Hvilke fag har man i tilegg til Moterelaterte fag? Du har Bedrifsøkonomi, Jus, Markedsføring(på skolen), som kommer som en eksamen på slutten, i tilegg til de andre eksamene i Motehistorie(hjemme eksamen over noen dager), Trend og Samfunn og de to siste som jeg skal levere om et par uker: Stilanalyse/Garderobeplanlegging og en Moteserie(spekk)
på 6 bilder! Karakterene får man tilsendt i posten.(Bildet under) er fra en Moteserie jeg gjorde meg modellen: Tuva Heger og to andre stylister..Fotograf:Wegard Berg Gundersen
Du lærer også hvordan man gjør en stil analyse av en kunde, setter sammen en garderobe og personal shopping. 
Har man veldig angst for å stå/snakke foran mange mennesker på en gang, har man virkelig mulighet til å overvinne dette på Motekonsulent studiet. Før jeg startet der var min største skrekk å stå foran mange mennesker på en gang. Greit med en liten type grupper, men ikke når det er snakk om tyve stk. OK,så har jeg lest høyt foran hundre mennesker, sunget foran tusenvis og holdt taler, men da har jeg enten holdt på å svime av, eller drukket betraktelig mye. I Motebransjen er det viktig å kunne stå foran mange mennesker enten du skal presentere noe for andre eller holde foredrag. Du blir i starten av dette studiet presset til å stå foran andre,og fortelle om det du kan, om deg selv, og vise din kreativitet. Etter x antall ganger klarte jeg å holde foredrag om bloggen min uten noe problem. Jeg har overvunnet angsten!

Jeg kommer til å savne tiden der..har gått så alt for fort....

Dette er et studiet jeg vil ambefale alle som er GENUINT interessert i Mote. GO FOR IT!

11 kommentarer:

  1. Hei Veronica er ingen ekspert på mote, men tror du har mye og tilby som motekonsulent :D Lykke til videre. Gleder meg til shoot 27 juli mvh. Chris

    SvarSlett
  2. Har sterkt vurdert dette studiet,så takk for at du har skrevet litt om det:) Fikk bare enda mer lyst nå faktisk, blir i såfall til neste år. Hvor mye koster studiet?

    SvarSlett
  3. Anomym/Chris: Takk for det:) Gleder meg til å jobbe med deg den 27;)

    Anette: betalte ca 50 000,- for et halvt år

    SvarSlett
  4. Dette innlegget er på forsiden av Femelle.no.

    Takk for et godt bidrag. :)

    SvarSlett
  5. For ett flott innlegg Veronica:D Dette studiet hørtes veldig spennende ut, skal levne det for lillesøster,hun har lyst å studere mote!

    SvarSlett
  6. Spennende

    SvarSlett
  7. Kamilla Haugendahl21 juni, 2011

    Jeg vurderer å gå dette studiet.Hørtes kjempe gøy ut, elsker alt som handler om Mote,og har veldig lyst til å satse på stylist yrket!

    SvarSlett
  8. Kamilla H: Ja da burde du gå her, det er så mange muligheter og du får sjansen til å teste ut dine kunnskaper:) Lykke til

    SvarSlett
  9. Tusen takk at du skrev om studiet! veldig fin innlegg... nå fikk jeg svar for mange spersmålene mine, vurdere også å starte å studere der jeg;)

    SvarSlett
  10. Tusen takk for utdypende info ang studiet! Begynner der selv til høsten, så fint å vite hva jeg kan forvente meg :)

    SvarSlett
  11. Glad for at jeg kom over innlegget ditt! Jeg skal søke motekonsulent til neste år altså etter sommeren 2012 for å spare opp penger til både studie og leilighet i Oslo. Jeg lurer veldig på hvilken skole jeg skal søke på Utdanningshuset eller imageakademiet. Jeg er en person som er ganske redd for å hoppe ut i nye ting og trenger kanskje en del hjelp i begynnelsen for å forstå ting og tang og lurte på om du fikk hjelp og om lærerne der var støttende osv noe jeg virkelig trenger siden jeg skal flytte til en ny by i tillegg og er ganske usikker på hvordan jeg faktisk kommer til å klare meg. Kan du fortelle litt om hvordan du opplevde utdanningen og hva som var posetivt å negativt? Og en ting til, lærer du å tegne? Jeg har gått på design og tekstil 2 året mitt og vi tegnet en del mote tegninger og slik, men vi fikk aldri skikkelig opplæring. Er ikke sikker på hvilken skole jeg skal velge enda.

    SvarSlett

TNX Sweetheart